Dramaäventyr 60 min
F-klass - årskurs 3
Eleverna får tillsammans med deras lärare vara med om ett dramaäventyr! Jag går in och ur olika roller och leder gruppen genom dramaäventyret där vi tillsammans tar oss an en utmaning och löser problemet. Gruppen använder sin fantasi och tränar sin föreställningsförmåga för att förvandla rummet till äventyrets värld. Vi använder oss bl.a av gestaltning, reflektion och samarbetar för att nå målet.
Äventyret är anpassat efter årskurserna, läs mer om de olika äventyren på www.viadrama.net/kulturportalen
Processdrama 120 min
Årskurs 4 - 9
Likt dramaäventyr så guidar jag gruppen framåt i dramat genom att gå in och ur olika roller och karaktärer. Processdrama är oskrivet även om det bygger på mycket planering och förberedelser. Det oskrivna utrymmet ger eleverna, till skillnad från dramaäventyr, större frihet och makt att påverka dramat.
Processdrama handlar inte om att skapa en 'produkt’ eller 'slutresultat'. Det är en upplevelsebaserad arbetsmetod där eleverna via fiktion går igenom en 'process' som får dem att reflektera.
Processdramat är anpassat efter årskurserna, läs mer om de olika processdraman på www.viadrama.net/kulturportalen
Jag som håller i evenemanget är Sangeeta Chauhan och är utbildad dramapedagog med bakgrund inom musikskapande, ljudteknik och projektledning. Har även utbildning inom låtskrivarteknik, regi, rörelse, processdrama, forumteater, clown och dynamisk pedagogik. Du kan läsa mer om mitt arbete på https://viadrama.net/